PK-yritysten vienti halutaan kaksinkertaistaa. Se on kova tavoite. Tavoitteen saavuttamiseksi kannattaa tehdä töitä. Tavoite on kaikesta huolimatta realistinen. Mahdollisuuksia maailmalla on paljon ja suomalaisilla tuotteilla on pääsääntöisesti hyvä maine ja myönteinen kiinnostus tuotteita kohtaan on suuri. Maine sinänsä ei tee kauppoja, mutta oikeilla ja hyvin suunnitelluilla toimenpiteillä saavutetaan tuloksia ja voidaan vielä vahvistaa maamme mainetta maailman markkinoilla.
Mitä sitten Suupohjan pitäisi tehdä?
1. Asenne. Oikealla asenteella voidaan kansainvälisyys ottaa oleelliseksi osaksi Suupohjan elämää ja vielä tärkeäksi osaksi. Myönteinen ja innostava suhtautuminen vientiin ja vientimarkkinointiin on ehdoton edellytys onnistumiselle. Ilman halua ja tahtoa, ilman oikeanlaista asennetta vientiin on turha lähteä, ei pakkopullaa vaan halua menestyä kansainvälisillä markkinoilla.
2. Tavoitteet. Maamme hallitus on asettanut selkeän tavoitteen. PK-yritysten vienti kaksinkertaiseksi. Se on hyvä ja riittävän haastava tavoite, kun vielä määritetään minkä ajan puitteissa ja miten tuloksia arvioidaan.
3. Suunnitelma. Kaikella tavoitteellisella toiminnalla pitää olla suunnitelma ja sellainen tarvitaan myös, kun halutaan nostaa Suupohjan alueen yritysten vientiä uudelle tasolle. SEK:n strategiaan otettiin maininta viennistä, mutta se vaatii selkeästi lisää panostusta ja toimenpiteitä.
4. Toimenpiteet. Toimenpiteiden määrittämisessä on turvauduttava viennin osaajien näkemyksiin ja kokemuksiin. Viennin osaajien näkemyksien pohjalta toimenpiteet tulevat realistisiksi niin aikataulun kuin kustannusten suhteen.
5. Toteutus. Toteutusta varten on riittävät taloudelliset ja henkiset resurssit koottava. Rahoitusta on viennin suhteen hyville suunnitelmille varmasti saatavilla niin yrityskohtaisesti kuin myös hankekohtaisesti. Toteuttajia eli henkilöitä, jotka osaavat ja joilla on riittävästi kiinnostusta, löytyy Suupohjankin alueelta. Lisäksi on aina alueen kannelta hyvä saada myös ulkopuolista osaamista ja tietoutta alueelle.
Mielestäni tärkein seikka nyt on saada aikaan innostus ja hinku lähteä laajemmalla rintamalla liikkeelle vientimarkkinoille ja herättää todellista tahtotilaa asian hoitamiseksi. Jonkin tahon pitää ottaa vetäjän rooli asiasta ja toimia niin, että asia viedään maaliin ja Suupohjan yritysten todella löytävät tiensä maailman markkinoille. Hyviä esimerkkejä täällä on jo. Olisiko aika ottaa mallia ja lähteä todella liikkeelle?
Heikki Ahola
24.1.2018